Τετάρτη 14 Μαρτίου 2018

Το ηρώο



Το ηρώο στον Άγιο Γεώργιο
 Το νέο ηρώο

 
   Όταν λειτούργησε o ναός της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στο χωριό, δίπλα στον προαύλιο χώρο του, κατασκευάστηκε ένα νέο μνημείο-ηρώο, αφιερωμένο στους πεσόντες πολέμου για την πατρίδα. Το παλιό ηρώο στην εκκλησία του Αγίου Γεωργίου, αφού περιορίστηκε ο χώρος του από την πλακόστρωση του περιβάλλοντος χώρου, τείνει σιγά σιγά να λησμονηθεί.
  Ο πρόεδρος κος Τάκης Μπακλώρης, μέσα στις τόσες δραστηριότητες του και τα έργα που κάνει στο χωριό,φρόντισε και το νέο μνημείο,που επί χρόνια παρέμενε στην κατάσταση που κατασκευάστηκε, χωρίς τα ονόματα των πεσόντων και με μια απλή τσιμεντόστρωση γύρω-γύρω. Έγιναν εργασίες  ανάπλασης  του περιβάλλοντος χώρου που περιελάμβανε, πλακόστρωση με χρωματιστά μάρμαρα και κυβόλιθους , δημιουργία παρτεριών, ενώ σε μία καινούργια μαρμάρινη πλάκα αναγράφηκαν τα ονόματα των πεσόντων, όπως αναφέρονται στο παλιό ηρώο του Αγίου Γεωργίου. Έτσι δημιουργήθηκε ένας χώρος ευπρέπειας και σεβασμού, που ελπίζουμε να διατηρηθεί σε άψογη ως έχει κατάσταση.  Απομένει η περιφερειακή φύτευση των παρτεριών που θα ολοκληρωθεί σύντομα για να γίνει ακόμα πιο όμορφος.
  Έτσι φέτος θα κληθούμε να τιμήσουμε τους ήρωες, με την κατάθεση των στεφάνων και την απαγγελία λόγων και ποιημάτων την 25η Μαρτίου, μπροστά σε ένα πλήρως ανανεωμένο μνημείο πεσόντων.

Κυριακή 11 Φεβρουαρίου 2018

Σατυρικά της Kαθαράς Δευτέρας στην Kλένια το 1975


φωτό: από το site του                  Δεύτερος από αριστερά Ο Γιώργος Σκούπας (εργολάβος)
Πολιτιστ. Συλλόγου Κλένιας     
    Όπως είχαμε αναρτήσει στα σατιρικά δρώμενα την Καθαρά Δευτέρα, στο χωριό παλιά το καρναβάλι γινόταν με παρέλαση αυτοσχέδιων “αρμάτων” και οι μασκαράδες  χρησιμο-ποιούσαν όλη την εφευρετικότητά τους για να ντυθούν με υλικά που σχεδίαζαν και έφτιαχναν μόνοι τους. Η κορυφαία στιγμή του καρναβαλιού μπορούμε να πούμε ήταν η σάτιρα που γινόταν για την πολιτική, το χωριό, τους κατοίκουw, τους καταστηματάρχες κτλ. Ο Γιώργος Σκούπας (εργολάβος) με την ικανότητα που είχε στη διακωμώδηση των καταστάσεων, πραγμάτων και προσώπων ήταν το κεντρικό πρόσωπο που έγραφε το κείμενο των σατιρικών και το απήγγειλε. 
    Την Καθαρά Δευτέρα στις 17/3/1975 η σάτιρα και ο λόγος του ήταν πολιτικός διότι ήταν προεκλογική περίοδος των δημοτικών και κοινοτικών εκλογών που έγιναν σε δύο γύρους 30/3/1975και 6/4/1975.                                                                                                               Ο Χαράλαμπος Ζεμπερλίγκος θυμάται και μας διηγείται το σατιρικό λόγο αυτής της ημέρας που συνήθως άρχιζε :

Χαίρεται χαίρεται,
σας ξέρω και με ξέρετε,
δηλαδή ξερενόμαστε,
καθένας με τη σειρά του,
μία και εγώ είμαι ψηλά,
και εσείς είστε από κάτου.

και συνέχισε πλέον  για την προεκλογική κατάσταση:
 
Φέτος τις απόκριες,
μας ήρθανε και οι εκλογές,
εκλογές δημοτικές.

Για να βγάλουμε συμβούλους ,
και προέδρους προκομμένους,
και καλούς.

Για να φτιάξουν το χωριό μας,
που έχουν γίνει όλα στάχτη,
και να βάλουν την μπουλντόζα,
να το κάνουνε χωράφι.

Πιάσαν τα μεγάλα σόγια,
Για να βγάλουν αρχηγούς,
και κανένας δεν τους θέλει,
τους καημένους τους μικρούς,

Και αρχίσαν οι ζυμώσεις,
όλων των συνδυασμών,
και τρέχανε όλη τη νύχτα,
πότε εδώ και πότε εκεί,
ποιός πρώτος να προλάβει,
νάναι όλοι οι εκλεχτοί.

Κι έτρεχαν και γαβγίζαν,
σαν τους σκύλους,
και πουλούσαν συγγενήδες,
μα και φίλους.

Όλοι τόχανε γινάτι,
για να βγάλει ο ένας,
του αλλουνού το μάτι.

Και εν τέλει καταλήξαν,
να γίνουν δύο συνδυασμοί,
αλλά μόνο που δεν ξέρω,
ποιός θα βγει ποιός δεν θα βγει.

Θα σας αναπτύξω μόνον,
το ευρύ το πρόγραμμά τους,
φυσικά εν περιλήψει,
και των δυό συνδυασμών.

Δευτέρα 15 Ιανουαρίου 2018

Κλένια, Κλένιες και ...Κλεωναί.


Έρευνα : Γιώργος Δελής.
   Η προέλευση της ονομασίας του χωριού έχει αναλυτικά ερευνηθεί από τον συγχωριανό μας καθηγητή Πανεπιστημίου Ιωαννίνων κ. Μιχαήλ Κορδώση στη Μελέτη (Αρχαία και πρωτο-βυζαντινή Τενέα, <<Δωδώνη>> τόμος ΚΣΤ' τεύχος 1 (1997 Επιστημονική Επετηρίδα του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.) και στο βιβλίο  (Μεσαιωνική και Νεότερη Κλένα-Κλένια, Ιστορικογεωγραφικά μελετήματα αρ. 5 Ιωάννινα 2001),(βλέπε ανάρτηση) όπως επίσης και από τον καθηγητή Δ. Ι. Γεωργακά  (Σλαβικοί όροι και τοπωνύμια στην Πελοπόννησο, Πελοποννησιακά 1 1956) και  (Τα τοπωνύμια της Αργολίδος και των Μυκηνών και η Ιστορία του Τόπου, Πελοποννησιακή Πρωτοχρονιά 1965) και από τον Bon A. (La Morre franque, Paris 1969). Αναφορές των πα-ραπάνω γίνονται και στο  εξαιρετικό βιβλίο( Ο ΤΕΩΣ ΔΗΜΟΣ ΚΛΕΩΝΩΝ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ 19ος  – 20ός  Αιώνας τόμος Β),των οι ερευνητών συγγραφέων Ξενοφώντα Ηλία και Ζωή Ηλία.
   Εμείς θα αναφερθούμε και σε μία άγνωστη πτυχή του ονόματος μέσα από τα πρακτικά της Κοινότητος στα οποία κάνει σύντομη αναφορά στο παραπάνω βιβλίο, για το όνομα και το έμβλημα της σφραγίδας ,ο συγγραφέας ερευνητής Ξενοφών Ηλίας.
  Το Κοινοτικό Συμβούλιο με την 9/10. 2.1938 Πράξη του “Περί καθορίσεως του ονόματος της Κοινότητος μας” αποφάσισε το επίσημο όνομα να είναι Κλεωναί. Βέβαια παρατηρούμε στα πρακτικά του Κοινοτικού Συμβουλίου να εμφανίζεται το όνομα Κλεωναί από το 1930, ενώ στα πρακτικά του 1943 το όνομα ξαναγράφεται σαν Κλένια. Παραθέτουμε φωτοαντίγραφο των σελίδων του πρακτικού το οποίο αναφέρει:    
       ακριβής μεταφορά ...   
 
                     Περί καθόρισεως του ονόματος της Κοινοτητος μας

 Ότι κατόπιν υπ’ αριθ 20290 / 1937 Δ/γήςκ. Νομάρχου δέον να προβώμεν εις τήν λήψιν αποφάσεως και λάβε η  ημετέρα Κοινότης επισήμως το αρχαίον όνομα ‘Κλεωναί’ συμφώνως προς το άρθρον 8 του Κοινοτικού Κώδικος καθ’ ότι και ο κ. Νομάρχης δεν συμφωνεί προς την αίτησιν του δικηγόρου Κων/νου Καλαρά

                                       το Κοινοτικό Συμβούλιο

Eιδήσεις

Όλη η επικαιρότητα στο palo.gr


Ειδήσεις περιφέρειας...