Οι αποκριάτικες εκδηλώσεις του χωριού μας έχουν μεγάλη ιστορία και οι πιο ηλικιωμένοι συγχωριανοί μας έχουν να λένε.
Παλιά τις δεκαετίες του 50 και 60 η Κλένια ήταν το επίκεντρο της περιοχής την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς και την Καθαρή Δευτέρα. Οι συγχωριανοί μας με μία τρομερή εφευρετικότητα χωρίς οικονομικούς πόρους και τεχνικά μέσα έφτιαχναν αυτοσχέδια άρματα με ζώα, γαϊδούρια, μουλάρια, άλογα κτλ. και με φτηνά υλικά ντυνόντουσαν μασκαράδες και με πηγαίο κέφι συμμετείχαν και διασκέδαζαν όλοι. Το γλέντι και ο χορός δεν σταματούσε και τις δυό μέρες,κάτω από τους ήχους της πίπιζας, του κλαρίνου του βιολιού ,του λαούτου και του νταβουλιού, των παραδοσιακών μουσικών του χωριού μας. Μετά την παρέλαση το απόγευμα στην πλατεία, ερχόταν η στιγμή που περίμεναν όλοι. Η σάτιρα και η διακωμώδηση της πολιτικής, του χωριού και των κατοίκων κτλ. που απήγγειλε ο Γ. Σκούπας, ο εργολάβος. Όλοι έμπαιναν στο στόχαστρο. Η κοσμοσυρροή από επισκέπτες ήταν άνευ προηγουμένου. Το ξεφάντωμα τραβούσε μέχρι αργά.
Στα χρόνια της επταετίας το καρναβάλι ατόνησε μέχρι που σταμάτησε εντελώς. Αργότερα κατά την δεκαετία του 1980 το καρναβάλι άρχισε να επανέρχεται αλλά πλέον άρχισαν και τα γύρω χωριά να μιμούνται το καρναβάλι μας και να κάνουν εκδηλώσεις .Το Χιλιομόδι σαν κεφαλοχώρι πρωτοστάτησε με πιο σύγχρονο τρόπο στις εκδηλώσεις. Και στην Κλένια η παρέλαση των γαιδουριών και των ζώων , που δεν υπήρχαν πλέον, αντικαταστάθηκε από τρακτέρ και αγροτικά αυτοκίνητα. Η κληρονομιά μας όμως εξακολουθούσε όμως πάντα να προσελκύει κόσμο, να δημιουργεί κέφι και οι συγχωριανοί μας να διασκεδάζουν.
Ακολούθησαν τα χρόνια της κρίσης με αποκορύφωμα την καραντίνα του κορονοϊού. Οι καρναβαλικές εκδηλώσεις περιορίστηκαν και πάλι σταμάτησαν. Τώρα που η «κανονικότητα» επανέρχεται, το χωριό μας μετά από δυό γενιές ξαναβρίσκει την σπίθα της κληρονομιάς. Η νέα γενιά με την βοήθεια του Πολιτιστικού Συλλόγου του χωριού άρχισε να οργανώνει καρναβαλικές εκδηλώσεις ακολουθώντας τον “εκσυγχρονισμό”. Τώρα γίνονται την Κυριακή. Η προσέλευση του κόσμου δεν “πιάνει” τις παλιές δόξες του. Όλα τα χωριά έχουν τις εκδηλώσεις τους αλλά και ο κόσμος διασκεδάζει και τον υπόλοιπο καιρό χωρίς να περιμένει τα πανηγύρια. Έτσι οι εκδηλώσεις έχουν πιο τυποποιημένη μορφή.
Παρ΄όλα αυτά βλέπουμε με χαρά την παλιά γενιά με την νέα να συνυπάρχει. Υπάρχει αισιοδοξία και προοπτική. Η σύνδεση του παλιού με το νέο μέσα από την ιστορία σημαίνει την διατήρηση και την μεταφορά παραδόσεων, συμβόλων και εκδηλώσεων από το παλιό καρναβάλι στη νέα πραγματικότητα ώστε με την ιστορική σύνδεση να έχουμε πολιτισμική συνέχεια.
Η αναγέννηση καρναβαλικών εκδηλώσεων στο χωριό αντιπροσωπεύει μια επαναφορά στις παραδόσεις και τον πολιτισμό της περιοχής και συνεισφέρει στη διατήρηση της τοπικής κουλτούρας και της ταυτότητας του χωριού. Με αυτές τις εκδηλώσεις έχουμε την διατήρηση της παράδοσης και καλλίτερη κοινοτική συνοχή. Δεν πρέπει να παραβλέψουμε ότι οι καρναβαλικές εκδηλώσεις μπορούν να είναι ένας τρόπος για το χωριό να προσελκύσει επισκέπτες και να βοηθηθεί η τοπική οικονομία. Τέλος και πολύ σοβαρότερο, γενικότερα οι εκδηλώσεις μπορούν να προωθήσουν την κοινωνική δραστηριοποίηση και την αλληλεπίδραση εντός της κοινότητας. Μπορούν να δημιουργήσουν ένα πνεύμα ενότητας, συμμετοχής και ενσωμάτωσης των νέων της κοινότητας, ένα βήμα για τη διατήρηση της τοπικής κουλτούρας και τη διάδοσή της στις νεότερες γενιές.
Παλιά τις δεκαετίες του 50 και 60 η Κλένια ήταν το επίκεντρο της περιοχής την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς και την Καθαρή Δευτέρα. Οι συγχωριανοί μας με μία τρομερή εφευρετικότητα χωρίς οικονομικούς πόρους και τεχνικά μέσα έφτιαχναν αυτοσχέδια άρματα με ζώα, γαϊδούρια, μουλάρια, άλογα κτλ. και με φτηνά υλικά ντυνόντουσαν μασκαράδες και με πηγαίο κέφι συμμετείχαν και διασκέδαζαν όλοι. Το γλέντι και ο χορός δεν σταματούσε και τις δυό μέρες,κάτω από τους ήχους της πίπιζας, του κλαρίνου του βιολιού ,του λαούτου και του νταβουλιού, των παραδοσιακών μουσικών του χωριού μας. Μετά την παρέλαση το απόγευμα στην πλατεία, ερχόταν η στιγμή που περίμεναν όλοι. Η σάτιρα και η διακωμώδηση της πολιτικής, του χωριού και των κατοίκων κτλ. που απήγγειλε ο Γ. Σκούπας, ο εργολάβος. Όλοι έμπαιναν στο στόχαστρο. Η κοσμοσυρροή από επισκέπτες ήταν άνευ προηγουμένου. Το ξεφάντωμα τραβούσε μέχρι αργά.
Στα χρόνια της επταετίας το καρναβάλι ατόνησε μέχρι που σταμάτησε εντελώς. Αργότερα κατά την δεκαετία του 1980 το καρναβάλι άρχισε να επανέρχεται αλλά πλέον άρχισαν και τα γύρω χωριά να μιμούνται το καρναβάλι μας και να κάνουν εκδηλώσεις .Το Χιλιομόδι σαν κεφαλοχώρι πρωτοστάτησε με πιο σύγχρονο τρόπο στις εκδηλώσεις. Και στην Κλένια η παρέλαση των γαιδουριών και των ζώων , που δεν υπήρχαν πλέον, αντικαταστάθηκε από τρακτέρ και αγροτικά αυτοκίνητα. Η κληρονομιά μας όμως εξακολουθούσε όμως πάντα να προσελκύει κόσμο, να δημιουργεί κέφι και οι συγχωριανοί μας να διασκεδάζουν.
Ακολούθησαν τα χρόνια της κρίσης με αποκορύφωμα την καραντίνα του κορονοϊού. Οι καρναβαλικές εκδηλώσεις περιορίστηκαν και πάλι σταμάτησαν. Τώρα που η «κανονικότητα» επανέρχεται, το χωριό μας μετά από δυό γενιές ξαναβρίσκει την σπίθα της κληρονομιάς. Η νέα γενιά με την βοήθεια του Πολιτιστικού Συλλόγου του χωριού άρχισε να οργανώνει καρναβαλικές εκδηλώσεις ακολουθώντας τον “εκσυγχρονισμό”. Τώρα γίνονται την Κυριακή. Η προσέλευση του κόσμου δεν “πιάνει” τις παλιές δόξες του. Όλα τα χωριά έχουν τις εκδηλώσεις τους αλλά και ο κόσμος διασκεδάζει και τον υπόλοιπο καιρό χωρίς να περιμένει τα πανηγύρια. Έτσι οι εκδηλώσεις έχουν πιο τυποποιημένη μορφή.
Παρ΄όλα αυτά βλέπουμε με χαρά την παλιά γενιά με την νέα να συνυπάρχει. Υπάρχει αισιοδοξία και προοπτική. Η σύνδεση του παλιού με το νέο μέσα από την ιστορία σημαίνει την διατήρηση και την μεταφορά παραδόσεων, συμβόλων και εκδηλώσεων από το παλιό καρναβάλι στη νέα πραγματικότητα ώστε με την ιστορική σύνδεση να έχουμε πολιτισμική συνέχεια.
Η αναγέννηση καρναβαλικών εκδηλώσεων στο χωριό αντιπροσωπεύει μια επαναφορά στις παραδόσεις και τον πολιτισμό της περιοχής και συνεισφέρει στη διατήρηση της τοπικής κουλτούρας και της ταυτότητας του χωριού. Με αυτές τις εκδηλώσεις έχουμε την διατήρηση της παράδοσης και καλλίτερη κοινοτική συνοχή. Δεν πρέπει να παραβλέψουμε ότι οι καρναβαλικές εκδηλώσεις μπορούν να είναι ένας τρόπος για το χωριό να προσελκύσει επισκέπτες και να βοηθηθεί η τοπική οικονομία. Τέλος και πολύ σοβαρότερο, γενικότερα οι εκδηλώσεις μπορούν να προωθήσουν την κοινωνική δραστηριοποίηση και την αλληλεπίδραση εντός της κοινότητας. Μπορούν να δημιουργήσουν ένα πνεύμα ενότητας, συμμετοχής και ενσωμάτωσης των νέων της κοινότητας, ένα βήμα για τη διατήρηση της τοπικής κουλτούρας και τη διάδοσή της στις νεότερες γενιές.
Σε παλαιότερες αναρτήσεις μας έχουμε αναδείξει και θυμίσει στιγμές από τα σατιρικά δρώμενα της Κλένιας.
Και φέτος οι Κλενιάτες γιόρτασαν τις Αποκριές και ψυχαγωγήθηκαν με
τον δικό τους τρόπο.
Video: Γιώργος Γρ. Δελής.
Οι πρώτοι χορευτές δίνουν το έναυσμα…
...η συμμετοχή της Χορευτικής Ομάδας ανεβάζει την διάθεση και το κέφι!!!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου