Με το καλό, για καλή σοδειά λαδιού, όπως φαίνεται για φέτος !!!

Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2025

Χριστουγεννιάτικο δένδρο

    Έγινε και φέτος το παραδοσιακό άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου  του χωριού μας . Μικροί και μεγάλοι συγκεντρώθηκαν με χαμόγελα, μουσική και γιορτινή διάθεση, γεμίζοντας τον χώρο έξω από το γραφείο της κοινότητας, με χαρά και ελπίδα. Τα λαμπερά φώτα του δέντρου, φώτισαν τις καρδιές μας και ένωσαν την κοινότητα σε μια όμορφη στιγμή. Γιατί το δέντρο δεν είναι μόνο διακόσμηση, είναι ένας δεσμός που ενώνει όλους, ένα φωτεινό σύμβολο ελπίδας και συντροφιάς, που φωτίζει τις κρύες βραδιές και ζεσταίνει τις καρδιές όλων.
  Ευχόμαστε σε όλους καλές γιορτές με υγεία, αγάπη και ειρήνη.






Πέμπτη 11 Δεκεμβρίου 2025

Αστεροσκοπείο Στεφανίου: Μια Πύλη προς το Σύμπαν

   Στο γειτονικό μας χωριό το Στεφάνι, βρίσκεται ένα από τα πιο σημαντικά αστεροσκοπεία της Ελλάδας: το Αστεροσκοπείο Στεφανίου. Ιδρύθηκε το 1996 από μια ομάδα Ολλανδών, Γάλλων και αργότερα Γερμανών ερευνητών, σε συνεργασία με το Α.Π.Θ.  Εγκαινιάσθηκε το 1971 και έκτοτε λειτουργεί και αποτελεί πολύτιμο ερευνητικό και εκπαιδευτικό κέντρο.
   Το αστεροσκοπείο φιλοξενεί έναν αξιόλογο αστρονομικό τηλεσκόπιο διαμέτρου 76 cm, από τα μεγαλύτερα στη χώρα, επιτρέποντας παρατηρήσεις υψηλής ευκρίνειας. Η στρατηγική του θέση, μακριά από τη φωτορύπανση των αστικών κέντρων, προσφέρει ιδανικές συνθήκες για την παρατήρηση του νυκτερινού ουρανού.
   Εκτός από την επιστημονική έρευνα, το Αστεροσκοπείο Στεφανίου δρα και ως κέντρο διαλόγου μεταξύ επιστήμης και κοινωνίας. Διοργανώνει επισκέψεις για σχολεία, ανοιχτές βραδιές παρατήρησης για το κοινό, και ενημερωτικές εκδηλώσεις, φέρνοντας τον κόσμο πιο κοντά στα μυστήρια του σύμπαντος.
   Στην κορυφή του Στεφανίου, η επιστήμη συναντά το όνειρο, και οι παρατηρήσεις των αστεριών γίνονται γέφυρα ανάμεσα στη γη και στο άπειρο.
   Για την ιστορία του αστεροσκοπείου και για το χωριό θα βρείτε λεπτομερή στοιχεία στον ιστότοπο του Πολιτιστικού Συλλόγου του χωριού: http://stephanion.gr/ αλλά και στο διαδύκτιο, ενώ πολλές εκδηλώσεις διοργανώνει και η Αστρονομική Ένωση Κορίνθου “Αστερίων”.

 Αφορμή  για την ανάρτησή μας, έδωσε η χθεσινή επίσκεψη και αναφορά της εκπομπής «Περίμετρος» της ΕΤ3 στο αστεροσκοπείο σε ζωντανή μετάδοση, την οποία μπορείτε να παρακολουθήσετε στον παρακάτω σύνδεσμο:

https://www.ertnews.gr/video/stefani-korinthias-ena-xorio-270-katoikon-pou-den-exei-kafeneio-alla-exei-asteroskopeio/?fbclid=IwY2xjawOmfo1leHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZBAyMjIwMzkxNzg4MjAwODkyAAEe90dVL1vvj1BwJ2d_e1Tty97NGVPSJgnYoQUI4WAFYMWZGtQu8UP4jJRgiws_aem_M66oIVRgn8Bg14z45bo9rg









Σάββατο 15 Νοεμβρίου 2025

Ταυτότητες

   Η εξέλιξη των δελτίων ταυτότητας στην Ελλάδα από την δεκαετία του 1940 (όπου βρήκαμε κάποιες χάρτινες) μέχρι σήμερα είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και συνδέεται στενά με τις πολιτικές, κοινωνικές και τεχνολογικές αλλαγές κάθε εποχής. Ας δούμε κάποια δελτία με μια χρονολογική επισκόπηση:

   Από το 1940 έως και το 1960 οι ταυτότητες εκδίδονταν από την Αστυνομία Πόλεων και τη Χωροφυλακή. Ήταν χειρόγραφες, από χαρτόνι διπλωμένο στην μέση , με ασπρόμαυρη φωτογραφία κολλημένη και σφραγισμένη. Περιείχαν βασικά στοιχεία: ονοματεπώνυμο, πατρώνυμο, μητρώνυμο, ημερομηνία γέννησης, τόπο κατοικίας και επάγγελμα. Είχαν σφραγίδες των αρχών, επικολλημένα χαρτόσημα και υπογραφές του κατόχου και του αξιωματικού έκδοσης. Περιττό να αναφέρουμε ότι δεν πληρούσαν κανένα κανόνα ασφαλείας.

   Μετά το 1960 καθιερώνεται η γνωστή μπλε αστυνομική ταυτότητα σε πλαστικοποιημένο χαρτί. Περιείχαν ακόμη τόπο γέννησης, αριθμό δελτίου, αναγραφή θρησκεύματος (που καταργήθηκε με απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας και από το 2000 δεν αναφέρεται ), δακτυλικό αποτύπωμα, υπηκοότητα, ή ακόμη και την ομάδα αίματος. Χαρακτηριστικό ήταν ότι με ένα τρύπημα καρφίτσας στους αριθμούς 1, 2, 3… που είχαν, πιστοποιείτο ότι ο κάτοχος είχε ψηφίσει στις εκλογές (Μετέπειτα καθιερώθηκαν τα εκλογικά βιβλιάρια που καταργήθηκα και αυτά).

   Από το 2000 εισάγεται νέος τύπος ελληνικής ταυτότητας με δίγλωσση αναγραφή (ελληνικά και λατινικά). Στην αρχή ανάλογα την δυνατότητα των τοπικών αρχών είναι χειρόγραφη ή δακτυλογραφημένη αλλά σταδιακά εκδίδεται δακτυλογραφημένη. Η ασφάλεια και αυτών των ταυτοτήτων ήταν περιορισμένη.

  Από το 2021 ανακοινώνονται σχέδια για νέες ταυτότητες με ψηφιακά χαρακτηριστικά και από Σεπτέμβριο 2023 άρχισαν να εκδίδονται οι νέες ελληνικές ταυτότητες, σύμφωνα με τα πρότυπα της Ε.Ε. Ταυτόχρονα εισάγεται η ψηφιακή ταυτότητα στο κινητό τηλέφωνο(gov.gr Wallet), αρχικά για την ταυτοποίηση στις δημόσιες υπηρεσίες και συναλλαγές. Τα χαρακτηριστικά πλέον έχουν αλλάξει:
Έχει την μορφή πλαστικής κάρτας τύπου πιστωτικής (ID-1 format).
Περιέχει τσιπ (microchip) με βιομετρικά δεδομένα (φωτογραφία, αποτύπωμα).
Αναγράφει στοιχεία σε ελληνικά και λατινικά.
Περιλαμβάνει QR code, ψηφιακή υπογραφή, ημερομηνία λήξης.
Τέλος αναγράφει τον μοναδιαίο Προσωπικό Αριθμό του Ατόμου.
Πληρούν τις προδιαγραφές ασφαλείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και επιτρέπουν ηλεκτρονική ταυτοποίηση σε ψηφιακές υπηρεσίες.
Έχει διάρκεια ισχύος 10 χρόνια.

                                                1940...




1960...









                                                      2000...






2023...




Τρίτη 28 Οκτωβρίου 2025

28η Οκτωβρίου

   Όπως σε όλη την Ελλάδα έτσι και στο χωριό μας εορτάσθηκε και φέτος η Εθνική Επέτειος της 28ης Οκτωβρίου.
   Το πρωί έγινε η δοξολογία στον ιερό ναό της Παναγίας και στην συνέχεια ακολούθησε  επιμνημόσυνος δέηση στο ηρώο στο πεσόντων του 1940.
   Ακολούθησε η κατάθεση στεφάνων στο ηρώο από τους εκπροσώπους των τοπικών αρχών και απαγγελία ποιημάτων από τους μαθητές του Δημοτικού Σχολείου και τους μικρούς του Νηπιαγωγείου, που ενθουσίασαν με την ιδιαίτερη δυναμική εμφάνισή τους, κάνοντας υπερήφανους τους γονείς τους αλλά και όλους μας. Τέλος έγινε και η καθιερωμένη παρέλαση των μαθητών του Δημοτικού Σχολείου και του Νηπιαγωγείου.
   Παρέστησαν ο Πρόεδρος της Κοινότητας Κλένιας και οι τοπικοί Πρόεδροι των γειτονικών Κοινοτήτων Αγιονορίου, Στεφανίου, Κουταλά, η Αντιδήμαρχος Πολιτισμού του Δήμου Κορινθίων και πλήθος συγχωριανών μας.
   Φέτος είχαμε και μια ιδιαιτερότητα. Το ειδησεογραφικό korinthostv.gr μετέδωσε απευθείας (live) την δοξολογία και την κατάθεση στεφάνων, 
δείχνοντας έτσι ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το χωριό μας. Ο ιστότοπος δημοσίευσε επίσης φωτογραφίες και βίντεο από την εθνική εκδήλωση.
Παραθέτουμε μερικά στιγμιότυπα :







Κυριακή 19 Οκτωβρίου 2025

Γκορτσιές

   Ο Ξερόκαμπος μέχρι και την δεκαετία του 60 είχε σήμα κατατεθέν τις γκορτσιές, επειδή το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της γκορτσιάς είναι η ανθεκτικότητά της. Ως άγριο δέντρο προσαρμοσμένο σε μεσογειακά περιβάλλοντα, αντέχει στην ξηρασία καλύτερα από τα περισσότερα καλλιεργούμενα οπωροφόρα. Ευδοκιμεί σε φτωχά, ασβεστολιθικά και πετρώδη εδάφη όπου λίγα άλλα δέντρα μπορούν να ευημερήσουν. Έτσι ο Ξερόκαμπος ήταν ένας ιδανικός τόπος για την ανάπτυξη και την εξάπλωσή της.
   Τα οφέλη της γκορτσιάς πολλαπλά. Κατ’ αρχάς η συμβολή της στη βιοποικιλότητα και στα οικοσυστήματα. Χάρη στην πρώιμη ανθοφορία της την άνοιξη, προσφέρει από τα πρώτα πλούσια γεύματα γύρης και νέκταρ στους επικοντιστές (μέλισσες, κ.ά.). Θεωρείται μάλιστα εξαιρετικό μελισσοκομικό φυτό, που βοηθά τις μέλισσες να ξεκινήσουν δυναμικά τη σεζόν.
Επιπλέον, η γκορτσιά έχει πολύ σκληρό ξύλο, για πολλαπλές πρακτικές χρήσεις. Είναι κατάλληλο για ξυλογλυπτική, ιδανικό για εργαλεία και λεπτές ξύλινες κατασκευές χειροτεχνίας, ενώ το κάψιμο – παράγει δυνατή και σταθερή φλόγα. Στην παράδοση, τα άνθη χρησιμοποιούνταν διακοσμητικά. Στη λαϊκή ιατρική, φύλλα, φλοιός και καρπός χρησιμοποιούνταν ως ήπια στυπτικά και αντιδιαρροϊκά και ως βοτανοθεραπεία (τσάγια, καταπλάσματα) Η γκορτσιά ήταν ένα από τα «φαρμακευτικά δέντρα» που υπήρχαν σχεδόν σε κάθε αγροικία.
Ακόμη αυτή η εξαιρετική αντοχή κάνει τη γκορτσιά πολύτιμη ως υποκείμενο για τον εμβολιασμό πολλών ποικιλιών ήμερης αχλαδιάς.
   Τέλος η ανθεκτικότητά της σε δύσκολα εδάφη, ξηρασία και έντομα την έκανε ιδανική για φυσικούς φράχτες, περιβόλια. Οι αγρότες συνήθιζαν να αφήνουν γκορτσιές στα όρια των χωραφιών τους, τόσο για φυσικούς φράχτες όσο και για την πολύτιμη σκιά τους για τα κοπάδια. Τα αγκαθωτά κλαδιά της γκορτσιάς συχνά κόβονταν και χρησιμοποιούνταν για πρόχειρους φράχτες (π.χ. για τη στρούγκα κατά το άρμεγμα) ή στοιβάζονταν στα όρια ως σημάδια οικοπέδων.
   Και καταλήγουμε στους καρπούς. Μικροί σφαιρικοί με διάμετρο 2-3 εκ. Πράσινοι στυφοί όταν είναι άγουροι, κιτρινοκάστανοι όταν ωριμάσουν. Πολύ ξινοί και δύσπεπτοι ωμοί λόγω οργανικών οξέων & τανινών, αλλά τρώγονται μετά από υπερωρίμανση. Περιέχει μηλικό, κιτρικό, οξύ, πηκτίνη, αμυγδαλίνη, βιταμίνη.
Οι καρποί είναι βρώσιμοι ειδικά σε περιόδους έλλειψης (νωποί πολύ ώριμοι ή αποξηραμένοι). Παραδοσιακά παραγόμενα προϊόντα: πετιμέζι από γκόρτσα, γλυκό του κουταλιού, λικέρ, μουστόπιτες,. Σήμερα αυτές οι χρήσεις επιβιώνουν σε μικρή κλίμακα, σε κάποιες περιοχές ως τοπικές σπεσιαλιτέ.
   Κτηνοτροφικά, οι καρποί είχαν αξία κυρίως ως ζωοτροφή για χοίρους . Σε πολλές περιοχές , τα ώριμα γκόρτσα μαζεύονταν και ταΐζονταν στους χοίρους το φθινόπωρο, ενισχύοντας το διαιτολόγιό τους όταν άλλα φυσικά βοσκήματα ήταν λιγοστά. Γενικότερα στα χωριά, οι μικροί αυτοί σκληροί καρποί θεωρούνταν «εξαιρετικό φαΐ για τους χοίρους», σε μια εποχή που δεν υπήρχαν εμπορικές ζωοτροφές.
   Υπάρχει όμως και καταγραφή ότι στην αρχαιότητα οι Αργείοι χρησιμοποιούσαν τα γκόρτσα αντί για ψωμί στις δύσκολες περιόδους, όπως ακριβώς οι Αρκάδες έτρωγαν βαλανίδια σε εποχές έλλειψης σιτηρών.
 Συνοψίζοντας.
   Οι γκορτσιές ήταν κάποτε πολύτιμο στοιχείο της ελληνικής υπαίθρου. Σήμερα όμως παρατηρείται η σταδιακή απαξίωσή τους και η υποτίμηση του ρόλου τους.
   Στην διατροφή των ανθρώπων είχε ρόλο ασφαλείας .Σε δύσκολες ιστορικές περιόδους όταν άλλες τροφές σπάνιζαν ,τα άγρια αχλάδια (γκόρτσα) στήριξαν τον πληθυσμό .Είναι χαρακτηριστικό ότι οι αγρότες παλαιότερα μάζευαν τα μικροσκοπικά αυτά φρούτα το φθινόπωρο τα άφηνα να ωριμάσουν και τα κατανάλωναν τον χειμώνα είτε νωπά (όταν είχαν πλέον μαλακώσει) είτε αποξηραμένα σαν αποθηκευμένα.
   Στη σύγχρονη εποχή, οι ρόλοι αυτοί της γκορτσιάς εκλείψει. Οι μεταπολεμικές δεκαετίες έφεραν τον εκσυγχρονισμό της γεωργίας, την εντατικοποίηση των καλλιεργειών και την εγκατάλειψη πολλών παραδοσιακών πρακτικών. Η γκορτσιά, που άλλοτε φυτευόταν ή διατηρούνταν στα χωράφια ως χρήσιμο δέντρο, αντιμετωπίστηκε πλέον ως «άχρηστο αγριόδεντρο». Πολλές γκορτσιές κόπηκαν κατά τη δημιουργία μεγαλύτερων ενιαίων αγροτεμαχίων, καθώς θεωρούνταν εμπόδιο στη μηχανοποίηση (τα τρακτέρ και οι θεριστικές μηχανές απαιτούν ανοικτούς χώρους χωρίς δέντρα στα μέσα των χωραφιών). Επίσης, η εισαγωγή ετοίμων δένδρων από τα φυτώρια σήμαινε ότι δεν χρειαζόταν πλέον , η χρήση της γκορτσιάς ως υποκείμενο εμβολιασμού σε αχλαδιά. Σήμερα δεν έχει ουσιαστικά καμία καλλιεργητική αξία.
   Παράλληλα, οι διατροφικές συνήθειες και ανάγκες άλλαξαν ριζικά. Οι αγρότες δεν χρειάζεται πια να βασίζονται σε άγριους καρπούς για επιβίωση. Υπάρχει αφθονία από καλλιεργημένα φρούτα, εμπορικές τροφές και ζωοτροφές. Έτσι, η πρακτική του να μαζεύει κανείς γκόρτσα από τη φύση έχει εκλείψει σχεδόν εντελώς.
   Η κοινωνική και γεωργική απαξίωση της γκορτσιάς αντικατοπτρίζει την ευρύτερη αλλαγή στον τρόπο ζωής. Από τις μικρές αγροτικές κοινότητες που αξιοποιούσαν καθετί άγριο, περάσαμε σε έναν αγροδιατροφικό τομέα που στηρίζεται μόνο σε καλλιεργούμενους, εμπορικούς πόρους. Η γκορτσιά από βασικό στοιχείο των αγρών έγινε “ξεχασμένο” αγριόδεντρο, του οποίου την αξία προσπαθούμε πλέον να θυμηθούμε εκ των υστέρων, στο πλαίσιο της αναζήτησης για βιώσιμες και παραδοσιακές πρακτικές.

   Αιτία και κίνητρο για να ερευνήσουμε και να μάθουμε λίγα πράγματα για το δένδρο που αφθονούσε στην περιοχή μας ήταν η παρακάτω απόφαση της Κοινότητας Κλένιας που δείχνει το ενδιαφέρον και την αξία που είχε τότε η γκορτσιά και οι καρποί της, που όπως φαίνεται ωρίμαζαν κατά τους μήνες Σεπτέμβριο με Οκτώβριο.
Φωτοαντίγραφα από το Βιβλίο Πρακτικών Κοινότητος Κλένιας; (Γενικά Αρχεία του Κράτους, Τμήμα ΓΑΚ Κορινθίας)

                                         Πρξις 9.

Ἐν Κλένια σήμερον τήν 28 τοῦ μηνός Αὐγούστου 1949 ἐτους ἡμέραν τῆς ἐβδομάδος Κυριακήν καί ὧραν 6 μ.μ. καί ἐν τῷ Κοινοτικῷ Καταστήματι κατόπιν ἐγγράφου προσκλήσεως τοῦ προέδρου 
γινομένης κατά τούς ὁρισμούς τοῦ ἄρθρου 29 τοῦ Κ... Δ.Κ συνῆλθεν είς συνεδρίασιν το Κ Σ Κλένιας παρόντων τῶν μελών αύτοῦ πρός συζήτησιν καί λῆψιν ἀποφάσεως ἐπί τῶν κάτωθι θεμάτων ἅτινα περιείχοντο καί είς τήν νομίμως κοινοποιηθήσην ὑπ’αριθ 331

επομένη σελίς

πρόσκλησίν των ἤτοι : Περί ἀπαγορεύσεως βοσκῆς ἐτεροδημοτῶν
ποιμένων ἐν τῇ θέση Ξερόκαμπος.
       Έπιτευχθείσης νομίμου άπαρτίας ὁ Πρόεδρος είσέρχεται είς τήν συζήτησιν τοῦ άνωτέρῳ θέματος έκθέτων τά ἑξῆς : Ἐποικειμένης τῆς ὡριμάνσεως 
τῶν άγριαχλαδιὼν <Γκόρτσα> έν τῆ θέση Ξερόκαμπος τῆς ἡμετέρας 
περιφερείας καί πρός προστασίαν τῆς κτηνοτροφίας τῆς κοινότητός μας 
ἀνάγκη ὅπως ἡ άνωτέρῳ περιοχή ἀπαγορευθῆ διά έτεροδημότες 
ποιμένες κατά τό διάστημα τῆς ὡριμάνσεως.

                         Τό Κοινοτικόν Συμβούλιον ἀκούσαν τήν εἰσήγησιν

τοῦ κ. Προέδρου                   

                                  ἀποφαίνεται

       ἀπαγορεύει τήν βοσκήν ἐν τῆ θέση Ξερὀκαμπος τῶν
ἑτεροδημοτῶν ποιμένων κατά τήν περίοδον τῆς ὡριμάνεως
τῶν Γκόρτσων ἤτοι ἀπό 1ην Σ/βρίου 1949 καί συγκεκριμένως
ὑπό τά όρια, βορείως,ἀπό δρόμον Κλένιας-Μονῆς Φανερωμένης
μέχρι τῆς Νοτίων τοιαύτην Κλεισούρας
          Ἐγένετο, άπεφασίσθη καί ὑπεγράφη παρά πάντων
τῷ κ Προέδρω ἀνατίθεται ἡ περεταίρῳ ἐνέργεια.




Ὁ Πρόεδρος                                                                             τά Μέλη

Μπαλής



    Έτσι παίρνοντας στοιχεία από λογοτεχνικές περιγραφές αναλογιζόμαστε πως ήταν κάποτε μια εποχή που τα γκόρτσα είχαν αξία. Πριν γίνουν απλώς άλλη μια λέξη στο λεξιλόγιο των παλιών, πριν τα ξεχάσει το χώμα και τα σαρώσει ο άνεμος της προόδου. Τότε, στις παρυφές του φθινοπώρου, όταν η γη ευωδίαζε από τα υγρά φύλλα και η πρωινή πάχνη έγλειφε τα χωράφια, τα γκόρτσα κρέμονταν βαριά απ’ τα δέντρα σαν σιωπηλές υποσχέσεις.
    Δεν ήταν ταπεινά. Τα γκόρτσα τότε δεν ήταν για πέταμα. Ήταν δώρα. Τα έφερναν απ’ το χωράφι με φροντίδα, τα μοίραζαν στους συγγενείς, τα κρατούσαν για τις γιορτές. Ήταν παρόντα στα πανέρια με τα ξερά σύκα, στις αποθήκες με τα καρύδια, στα υπόγεια δίπλα στο κρασί και το τσίπουρο. Στα χέρια των παλιών, ένα γκόρτσο δεν ήταν καρπός μόνο – ήταν ιστορία, μνήμη, συνέχεια.
    Κι ύστερα πέρασαν τα χρόνια. Τα δέντρα ξεχάστηκαν, οι αυλές στρώθηκαν με μπετόν, τα παιδιά σταμάτησαν να ρωτούν τι είναι "εκείνο το πράσινο περίεργο φρούτο". Τα γκόρτσα έμειναν μόνο σε κάποιες παλιές φωτογραφίες και σε κάτι γιαγιάδες που ακόμα φυλάνε ένα δυο δέντρα στην άκρη του περιβολιού.
    Όμως για όσους τα πρόλαβαν, για όσους τα μύρισαν και τα γεύτηκαν, τα γκόρτσα θα έχουν πάντα αξία. Γιατί δεν είναι απλώς ένας καρπός – είναι ένας μικρός θησαυρός απ’ τον κόσμο που χάθηκε αθόρυβα, μα ζει ακόμα μέσα στις αναμνήσεις μας.

Eιδήσεις

Όλη η επικαιρότητα στο palo.gr


Ειδήσεις περιφέρειας...